De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Fiskars 1015644 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Henk-Jan 15-01-2020

Veel te zachte bijlkop

Geschreven voor: Fiskars 1015644

Gelet op alle positieve reviews verwachtte ik erg veel van deze bijl. En eerlijk is eerlijk, het ontwerp is ronduit top. Door de combinatie van de extra lange steel en de relatief lichte (maar qua vorm wel slim ontworpen) bijlkop kost kloven een stuk minder spierkracht en energie dan met een traditionele kloofbijl terwijl het resultaat hetzelfde is. Soms zelfs beter en in ieder geval veiliger vanwege het geringere gewicht.

Maar.......toch maar een 3. En dat heeft alles te maken met het uitzonderlijk zachte staal van de bijlkop. Al na een kleine 2 (losse) kuub zit de bijlkop zo vol butsen en deuken dat hij onmogelijk nog te slijpen is, laat staan met de Fiskars slijper die ik erbij kocht (en die feitelijk ook niets meer is dan een messenslijper met een keramisch wieltje zoals je die ook bij de Action of de Blokker koopt).

En dan kloof ik netjes in een vrachtwagenband op hoogte waardoor de bijl nooit de stenen ondergrond kan raken, en bovendien is het hout ook 100% metaalvrij. Wel bevat het hout soms noesten, maar als dat al niet zou kunnen mag Fiskars (en haar verkopers) dat er wel bij vertellen lijkt me. Ik heb vandaag als test nog twee blokken van de onderkant van een berk gekloofd, dat wat taaie en kringelige maar wel volledig noestvrije hout. Onmiddellijk weer extra beschadigingen......

Ofwel ik heb een slechte versie (is ook geen reclame Fiskars maar goed dat kan gebeuren) ofwel al die anderen die wel enthousiast zijn over deze bijl kloven alleen populierenhout....

Aangezien de bijl volgens Fiskars met hun - veel te dure - simpele supermarkt-slijper moet kunnen worden geslepen (en dat gaat ook echt verrassend goed, althans zolang de kop niet beschadigd is), vermoed ik echter dat het staal ook bewust zo zacht is.

Maar goed, we zullen het weten wanneer ik een nieuwe bijl heb gekregen van Fiskars. Mocht hij dan bij normaal gebruik ook in goede staat blijven, dan pas ik met alle plezier de rating van deze review aan.

Pluspunten

• Slim ontwerp
  • Beter kloven met minder energie

Minpunten

• Veel te zacht staal